donderdag 29 december 2022

Comme les cochons



 


Les bourgeois

Le coeur bien au chaudLes yeux dans la bièreChez la grosse Adrienne de MontalantAvec l'ami JojoEt avec l'ami PierreOn allait boire nos vingt ansJojo se prenait pour VoltaireEt Pierre pour CasanovaEt moi, moi qui étais le plus fierMoi, moi je me prenais pour moiEt quand vers minuit passaient les notairesQui sortaient de l'hôtel des 'Trois Faisans'On leur montrait notre cul et nos bonnes manièresEn leur chantant:
Les bourgeois c'est comme les cochons
Plus ça devient vieux plus ça devient bêteLes bourgeois c'est comme les cochons
Plus ça devient vieux plus ça devient ...



Jacques Brel
Het leek me maar het beste om het jaar op een vrolijke manier af te sluiten in deze blog. Want in feite was 2022 natuurlijk allesbehalve plezant. De laatste lockdown was nog niet afgelopen of de oorlog in Oekraïne begon, met alle afschuwelijke gevolgen van dien. En dat allemaal vanwege een megalomane fascistische gek in het Kremlin. De geschiedenis herhaalt zich, dat lijkt me inmiddels wel duidelijk.

Ook Jacques Brel (1929-1928) zingt daar trouwens over, al gaat het in zijn lied niet zozeer over hoogmoedswaanzin, en de uitwassen ervan, maar over het verstrijken van de tijd en hoe veel mensen uiteindelijk precies gaan lijken op de figuren tegen wie ze zich in hun jonge jaren hebben afgezet.

Zou dat ook voor mij gelden, zit ik me nu af te vragen...


©Huub Drenth

 

Félicien Rops, La Dame au cochon, 1878.