vrijdag 24 januari 2020

Winter ~ Peter van der Velde







Winter op de Paizermao

De mao lig stil en wit bevroren
De schaopen kleumen veur bai ’t hek
In Stad staait de Martinitoren
Een speulding dat naor boven stek

Het deip lig dicht en in de schoel van
De broene raaiten an de diek
Klinkt host onheurbaor het gehoel van
Een hopeloze koperwiek

Een scharebeeld van zwaarte kraaien
Die naor heur verre slaopstee gaon
En ponnies, kold, die met heur baaiden
Bai de verroeste richel staon

De winterwind waait deur mien kleren
As ik verkleumd naor hoes tou gao
Wel leven wil moet lieden leren
As ’t wintert op de Paizermao


Op de fiets de kou in

Het kwam door dit gedicht van Peter van der Velde*1 (hier door hemzelf voorgedragen) dat ik op donderdag 24 januari 2019, dus vandaag precies een jaar geleden, mijn fiets pakte en koers zette naar de Paizermao, een open gebied ten zuidwesten van de stad, net over de grens met Drenthe. Er lag sneeuw en het vroor die dag, dus had ik me warm aangekleed en voor voldoende proviand gezorgd, en ook m'n fototoestel was ik niet vergeten.

Mao (Mòòòh...) is Gronings/Drents voor het Nederlandse woord made/mede en betekent hooi- of grasland. Het stamt af van een oude Germaanse term voor maaien en is verwant aan het Engelse 'meadow'. De Paizermao was dus van oudsher het hooiland van het dorp Paize (Peize). Vaak waren maden/maten/meden stukken grond die nogal drassig waren en daarom minder geschikt om er vee op te laten grazen.

Tegenwoordig is de Paizermao grotendeels veranderd in een moerasachtig natuurgebied dat de naam De Onlanden heeft gekregen. Khoen en ik kwamen er 's zomers vaak - ook al toen het gebied nog voornamelijk uit grasland bestond - meestal op de fiets maar soms ook als we lange wandelingen maakten. En nu was ik daar dus in de winter, en in m'n eentje bovendien.





©Huub Drenth



*1 Peter van der Velde (1918 - 2004) was van 1954 tot 1979 (hoofd)onderwijzer in Roderwolde, een dorpje gelegen aan de westelijke rand van de Paizermao. Hij schreef in het Noord-Drents, een dialect dat nauw verwant is aan het Gronings. De gemeente Noordenveld, waar Roderwolde deel van uitmaakt, riep 2018 uit tot het Peter van der Velde-jaar.