zondag 1 oktober 2023

You can go your own way

 

 


Loving youIsn't the right thing to doHow can I ever change thingsThat I feel?
If I couldBaby, I'd give you my worldHow can IWhen you won't take it from me?
You can go your own wayGo your own wayYou can call itAnother lonely dayYou can go your own wayGo your own way

Tell me whyEverything turned aroundPacking upShacking up is all you want to do
 
If I couldBaby, I'd give you my worldOpen upEverything's waiting for you

You can go your own wayGo your own way
You can...

 

Rumours

In het zeer gedenkwaardige jaar 1977 was Go Your Own Way de eerste track van Fleetwood Mac's album Rumours die als single werd uitgebracht. Het nummer was een jaar eerder geschreven door leadzanger/gitarist Lindsey Buckingham als reactie op de relatiebreuk met zangeres Stevie Nicks. De track werd in drie verschillende studio's opgenomen en het duurde vier maanden voordat de song in zijn geheel op tape stond. Uiteindelijk zou het één van de succesvolste singles van Fleetwood Mac worden. De meeste nummers op Rumours hadden te maken met de relationele verwikkelingen binnen de band. Want niet alleen was de relatie van Buckingham en Nicks op de klippen gelopen, ook het huwelijk van bassist John McVie en toetseniste en zangeres Christine McVie had z'n beste tijd gehad.

Go Your Own Way gaat specifiek over de breuk tussen Lindsey Buckingham en Stevie Nicks. Ze kenden elkaar al sinds hun zestiende. In 1969 kregen de twee een relatie met elkaar die uiteindelijk zeven jaar zou duren. Na Stevie's vertrek schreef Buckingham het bewuste nummer. “Ik was helemaal kapot toen ze bij me wegging,” vertelde de zanger later. “En tegelijkertijd moest ik hitsongs voor haar maken. Ik moest toen allerlei dingen voor haar doen waar ik helemaal geen zin in had, maar toch deed ik ze. Dus op een bepaald level was ik wel professioneel en plaatste ik me boven de situatie, maar wat ik schreef werd nog jarenlang beïnvloed door mijn frustratie en kwaadheid jegens Stevie.

Na het horen van het nummer eiste Stevie Nicks dat de zinsnede ‘Packing up, shacking up is all you wanna do’ uit het nummer geschrapt zou worden. Ondanks de bezwaren van zijn vroegere vriendin weigerde Buckingham de tekst te veranderen en was ze dus gedwongen om die woorden bij elk concert opnieuw aan te horen. “Ik vond het kwalijk dat hij beweerde dat het mijn bedoeling was om voortaan met allerlei verschillende mannen het bed in te duiken,” vertelde ze aan een journalist van het Amerikaanse magazine Rolling Stone. “Hij wist dat het niet waar was, het was gewoon iets wat hij zei uit woede. Elke keer als ik die woorden hoorde wanneer we optraden wilde ik naar hem toestappen en hem vermoorden. Hij wist dat. Hij voelde feilloos aan hoe hij het bloed onder mijn nagels vandaan moest halen.”


HD


Lindsey Buckingham en Stevie Nicks in 1975.

 

Zie ook mijn posts van 17 december 2022 en 1 oktober 2019.