vrijdag 20 december 2019

Sainkho - Dance of Eagle





Tuva, Troms en Nordland

Sainkho Namtchylak leerde ik kennen door mijn vriend Adrie Snoek met wie ik in de jaren zeventig in Groningen culturele antropologie studeerde. Hij beschikte over een grote verzameling 'moderne wereldmuziek' en wist dat ik zeer geïnteresseerd was in Siberisch/Arctisch sjamanisme, zodoende kreeg ik twintig jaar geleden een exemplaar van Sainkho's cd Out of Tuva van hem cadeau. Door hem raakte ik ook bekend met de joik-achtige liederen van de Samische zangeres Mari Boine, eveneens iemand waarvan ik nog nooit had gehoord.

Adrie en ik waren in 1978 beiden in het noorden van Noorwegen om onderzoek te doen bij de Sámi (Lappen), hij in de provincie Troms en ik in Nordland. Later wisselden we nog wel eens wat zinnen in het Noors met elkaar uit, als dat zo te pas kwam of gewoon voor de lol. Ook na de studie hielden we contact, zij het veel minder frequent dan voorheen. Adrie was een zeer aimabel en intelligent mens, met een grote kennis van literatuur en poëzie, maar ook met een niet altijd even gemakkelijk liefdesleven. Op 13 oktober 2011 is hij aan kanker overleden, hij was toen pas 59. Maaike, zijn ex en grote liefde, is die laatste weken 's nachts niet meer van zijn zijde geweken en ongetwijfeld heeft hem dat veel rust gegeven.

Dit nummer van Sainkho, afkomstig van de cd Stepmother City (zie YouTube), hebben May Khoen en ik samen uitgekozen om op haar uitvaart ten gehore te brengen. Wat Sainkho, afkomstig uit Tuva en opgeleid aan het conservatorium in Moskou, precies zingt heb ik tot op heden niet kunnen achterhalen maar wel heb ik er altijd veel troost en energie uit geput. En dat lijkt me zonder meer in lijn met zowel de sjamanistische traditie als met Adrie's ideeën over de functie en betekenis van muziek.

©Huub Drenth




Sainkho Namtchylak is an experimental singer, born in 1957 in a secluded village in the south of Tuva. She is proficient in overtone singing; her music encompasses avant-jazz, electronica, modern composition and Tuvan influences. In Tuva, numerous cultural influences collide, (...) All of these, to extents, impact on Namtchylak's voice, although the Siberian influences dominate: her thesis produced while studying voice, first at the University of Kyzyl, then in the Gnesins Institute in Moscow during the 1980s focussed on Lamaistic and cult musics of minority groups across Siberia, and her music frequently shows tendencies towards Tungus-style imitative singing.

Sainkho claims that music and spirituality are related by desire, or the tension that yells to reawaken people. Eager to take part in the process of remembering what has been forgotten, Stepmother City presents itself like a map, proposing routes to connect Western physicality with Eastern spirituality (Wikipedia).


 Adrie Snoek 1952 - 2011