zondag 22 december 2019

May Khoen's voorouders ~ deel 4

 

 

Het is vandaag 22 december, precies een half jaar nadat ik begonnen ben met deze blog. Toen was het midzomer en nu is het midwinter. Ik voeg er nog steeds heel regelmatig nieuwe posts aan toe en het is mijn intentie om daar het komende jaar gewoon mee door te gaan. IJs en weder dienende. HD

 

Hoe de bloedlijnen Oey en Ko elkaar kruisten

Wat May Khoen's stamboom betreft ben ik inmiddels aangekomen bij de lijn van haar moeder, Betty Oey Kiem Lian, waarvan hierboven een weergave uit May Khoen's site op MyHeritage te zien is (klik op de afbeelding). Deze lijn is, wat mij betreft althans, interessanter dan die van haar vader, simpelweg omdat ik er tot op heden veel meer informatie over tegengekomen ben tijdens mijn onderzoekingen naar May Khoen's familiegeschiedenis.


Oei Tiong Ham   1866 - 1924

Zo ontdekte ik bijvoorbeeld dat haar overgrootvader Ko Djie Soei, eind negentiende/begin twintigste eeuw, een belangrijke positie innam in het handelsimperium van Oei Tiong Ham, verreweg de rijkste zakenman van heel Zuidoost Azië in die tijd. Ook kwam ik er op een gegeven moment achter dat haar andere overgrootvader in deze lijn, te weten Oey Tjien To, soms eveneens een prominente rol speelde in het behartigen van de belangen van Oei Tiong Ham. Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat beide mannen elkaar in die (Semarangse) setting hebben leren kennen en het klaarblijkelijk zo goed met elkaar konden vinden, dan wel zodanig grote gezamenlijke economische belangen hadden, dat ze op een gegeven moment besloten hebben om hun kinderen aan elkaar uit te huwelijken. Dit had tot gevolg dat de (enige) twee kinderen van Oey Tjien To in 1921 in het huwelijk traden met twee (van de in totaal vijftien) kinderen van Ko Djie Soei. Om precies te zijn: dochter Corry Oey trouwde met Ko Hong Liem en zoon Willy Oey met Nel Ko Kiong Nio. Uit deze laatste verbintenis werd May Khoen's moeder geboren.*1

Dergelijke 'dubbelhuwelijken' kwamen vaker voor tussen peranakan-Chinese families, dus heel bijzonder was dit op zich niet (zie ook mijn post van 12 augustus jl). Wel bijzonder is het gegeven dat Oey Tjien To, die immers 'maar' twee kinderen had, zijn beíde kinderen liet 'introuwen' bij een en dezelfde familie. Zoveel waarde hechtte hij kennelijk aan een sterke band met de familie Ko. Voor Ko Djie Soei lag het vermoedelijk anders, hij was al enigszins op leeftijd en zag het waarschijnlijk als een belangrijke plicht om ook voor zijn jongste kinderen goede echtverbintenissen te arrangeren als ze eenmaal de huwbare leeftijd bereikt hadden. Op 10 april 1922 overleed hij. Hij was toen bijna 63 jaar.


Ko Djie Soei    1859 - 1922                 Oey Tjien To   1885 - 1947

©Huub Drenth


*1 Zie ook mijn post over Willy Oey van 16 september 2019.


Dit was deel 4 van May Khoen's voorouders.

Zie voor deel 3: https://maykhoentan.blogspot.com/2019/12/may-khoens-voorouders-deel-3.html

Zie voor deel 5: https://maykhoentan.blogspot.com/2020/03/may-khoens-voorouders-deel-5_11.html